söndag 22 juli 2007
Room service
Delhi's largest shoeshop hade inte så många skor som skylten antydde, men den var till ytan ganska stor så helt fel information var det ju inte. Nya skor hittade jag i en annan butik typ Delhi's smallest shoeshop och de gamla fick han som städade hotellrummet eftersom han visade intresse för dessa. Fast just den här dagen hade han inte städat rummet när jag kom hem fastän klockan var 16 ungefär. Och inte hade påsen med smutstvätt återvänt heller trots att det gått två dagar och man tydligt gjorde reklam för sin "same day delivery". Kanske detta hänger ihop tänkte jag? Och mycket riktigt satt vi alla i samma båt och den gemensamma nämnaren hette monsunregn. Handdukar och sänglinne liksom inlämnade kläder var försenade på grund av eftermiddagsskurarna. Denna slutledningsförmåga uppenbarade sig för mig strax efter att himlen öppnat sig och regnet bara vräkte ner. Denna eftermiddag var regnet så ihållande att jag beslutade mig för att stanna kvar på rummet och läsa och titta på TV. Jag ringer 33 till room service och beställer ett antal öl och vatten så att jag samtidigt fyller kylen inför kommande behov. Jag ringer tre gånger i samma ärende. Skillnaden mellan room service och monsunen är att det förstnämnda inte kommer i första taget medan det andra kommer omgående. Om det finns en likhet skulle det kunna vara överraskningsmomentet; ett skyfall kan komma helt plötsligt och lika oväntat kan room service överraska dig genom att dyka upp med något man beställde igår, men sedan glömt bort eftersom det aldrig kom. När det väl ringer på dörren den här eftermiddagen hör man det knappt för regnet som fullkomligt brakar ner utanför. Room service kommer med endast en flaska vatten och ingenting annat. När jag förklarat att jag ville fylla kylskåpet lovar han att genast hämta mer vatten men ölen säger han och tittar på klockan dröjer 22 minuter! Tänk att något så oprecist som mina vänner room service helt oväntat talar om minuter från en sekund till en annan!! Man väntade nog själva på drickabilen eller så var ölen på snabbkylning gissar jag. När den utlovade vattenleveransen kommer passar jag på att beställa något att äta som kan komma tillsammans med ölen och för detta får han dubbel dricks i förskott, en har jag lärt mig av O försäkrande garanti i det här landet. Nästa gång det ringer på dörren kommer det ett skrivbord som ingen beställt? Så hädanefter har vi ett skrivbord direkt till vänster innanför dörren. Allting är mycket underhållande. När ölen kommer tillsammans med lite pakoras och en club sandwich är det fest på hundraettan! Och kapsylöppnaren, en stor slev, lämnades kvar så jag öppnar själv ytterligare en bira och tittar klart på Pretty Woman och efteråt börjar en James Bondfilm. Proppmätt och uttråkad upptäcker jag att hotelliv är ett ensamliv. All uppassning, service och komfort undanhåller dig från livet som pågår runtomkring. Det är ett slags fångenskap över det hela, ett burfågelliv. Och pippifågeln för dagen är jag, i ett par nya skor som ännu inte trampat i jorden.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Oj, vad komiskt - ett skrivbord liksom=o)!!
Skicka en kommentar