onsdag 27 juni 2007

Indie eller punk

"Indie är riktig punk" slår Nils Hansson fast på DN:s kulturdel. Indie är den "kreativa explosionen - och den alternativa musikbransch" som alstrades ur punkvågen. Indie är den genre som blev en så mycket mer "omvälvande" och påverkande kraft, än vad punkmusiken som genre därefter kom att vara. Som recensent behöver man oftast bara rada upp artister eller deras låtar för att förklara sin analys. Inte förklara mer ingående varför en genre blivit så livskraftig eller ens vad som karaktäriserar genren, vad som gör den till vad den är eller inte utmärks utav. I likhet med recensioner av litteratur borde man som läsare få ta del av en beskrivning av hur en musikstil låter eller känns, snarare än att informeras om vilka artister som sålt mest eller enligt kritikern låter bäst. Det sista är ju dessutom godtyckligt. Om "indie är riktig punk" så vill jag veta varför samt hur den blev det? Hur gick det till? Jag önskar mindre fokus på vilka artister som sålde mest en viss tid, för i den långa svansens ekonomi säljer ju även de som säljer minst, tillsammans lika mycket som artisten i toppen. En artist som säljer mest, beror det på att den artisten helt enkelt levererar den i allas öron bästa musiken? Eller beror det på förpackning och uppbackning av bakomliggande strukturer såsom ekonomi, livsstil/ideal, rådande politiska strömningar eller trendkänsla? Möjligtvis både och, men analysen av det senare saknas tyvärr alltför ofta helt eller delvis i musikrecensioner.

Inga kommentarer: