fredag 1 juni 2007
Perspektivfönstret
Stirrar ut genom köksfönstret och in genom skyltfönstren på andra sidan gatan. Både resebyråns och kökets fönster är alldeles nyputsade, så det känns som när man provade kontaktlinser för allra första gången; då som nu utspelas ett mindre mirakel framför en, där omvärldens disiga massa plötsligen utrustats med kantlinjer, allt för att inbringa känslan av att ett nytt perspektiv infinner sig. Det är nyttigt med nya perspektiv. Och det är nyttigt att putsa fönster. I synnerhet om man har klena nerver. Man får i båda fallen till exempel frisk luft vilket syresätter hjärnan, särskilt mycket syre får man efter att ha inhalerat lite koncentrerad glasputs ur sprayflaskan vilket är oundvikligt. Dessutom får man fri sikt, allting blir som nytt och uppdaterat efter att perspektivet eller fönstret blivit av med det ingrodda dammet. Just nu ser jag in i resebyrån på andra sidan gatan, den är stängd för dagen men ljusen, de vita liljorna palmerna och halmhatten, glänser och glittrar. De talar om en perfekt värld. Om hur världen skulle kunna se ut. Om alla putsade sina fönster, eller åtminstone dammade av sina gamla föreställningar någon gång.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar