måndag 4 juni 2007

Passenheten

Hade gruvat mig lite inför att köa på passenheten idag såhär i högsäsong. Därför satsade jag på att vara där redan klockan 9 när de öppnade. Emellertid så försov jag mig och var inte där förrän vid 13 när alla andra är där. Men ärendet tog nu bara en timme, och vilket ärende gör inte det? Däremot slogs jag av hur effektivt de arbetade vid kassorna, där man nu för tiden även tar själva passfotot. På fem minuter var ett ärende klart. Så nästa tanke blir vilken enormt lukrativ verksamhet det måste vara att utfärda pass. 400 kronor per pass måste innebära en omsättning på tio tusentals kronor i timmen när tio kassor arbetar samtidigt. Sedan handlade jag lite samt passerade kemtvätten på vägen hem, det tog ungefär lika lång tid men blev bara hälften så dyrt. Märkligt egentligen! Medan dessa saker ska tvättas vikas och strykas av människohänder, och dill, lök och äpplen behöver odlas skördas och transporteras innan försäljning. Uppkommer passen mer automatiskt och lättvindigt. Å andra sidan räcker ett pass i flera år medan lök och äpplen vanligtvis är mindre långlivade.

Inga kommentarer: