Vem eller vilka firar nationalstaten? Det krävs en empirisk undersökning för att svara på den frågan. Personligen tycker jag att det är lite som att fira sin egen födelsedag med pompa och ståt men inte andras. Det vilar en infantil etnocentrism över det hela. Däremot säger jag idag, och gärna i förbifarten, grattis till Gustaf, med v eller Gösta, och till alla andra namn i andra almanackor. Namnsdagar hyser en anspråkslöshet som jag uppskattar. De känns öppna och spontana. Så GRATTIS Gustaf!!! för att du har lyckats så bra med projektet i lägenheten, till att du kan spela gitarr och att du är en sådan bra vän. Grattis till det...det tycker jag att just du kan känna dig stolt över. Till Sverige säger jag bara bort med kronan och in med euron!
Själv firar jag att dagen som sådan är ny, historielös och full av kärlek.
tisdag 5 juni 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar