onsdag 13 juni 2007
Elchock!
Att få elräkningen kan ibland kännas som att pissa på ett kostängsel. Från den ena till den andra räkningen har jag erfarit att priset per kilowattimme kan höjas med en tredjedel av vad det varit innan. Hur kan det komma sig utan att man blivit vidare upplyst i saken dessförrinnan? Jag kan däremot inte erinra mig om att jag har varit med om det omvända. Det vill säga om en överraskande eller tillfällig prissänkning från ett elbolag. Nåväl, det är bara att betala konsumtionen punkt slut. Emellertid så kan man ju kanske genom att förhandla om ett nytt avtal bestämma lite över framtidens elräkningar? Det håller jag på med nu och förvrider verkligen skallen på mig själv genom fördjupandet i kilowattimmarnas värld. Bara ordet "kilowattimmar" ger mig jättemycket jobb varvat med utmattning och tom blick. För en samhällsvetare av min sort måste man börja med att analysera sönder och samman alla begrepp först, och i det här fallet gäller det att reda ut både kilo, watt och timmar samt hur denna trio hänger ihop och varför??? Emellanåt skvalpar det till i hjärnsubstansen men man blir mest bara hungrig och fikasugen faktiskt. Enklast vore förmågan att uppskatta pisset mot kostängslet och samtidigt glädjas åt Fortums ekonomiska framgångar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
*garv*, du ar for rolig!
Skicka en kommentar